Videopresentatie
Over deze opleiding
Waarom de opleiding Mediamanager?
De opleiding Mediamanager is uitdagend en sluit naadloos aan op de beroepspraktijk. De mediabranche is een snel veranderende bedrijfstak met verschillende sectoren. Tijdens je opleiding maak je kennis met de manier van werken in de sectoren Game, AV, Print, Web en Evenementen. Je volgt projectmatig onderwijs waarin je samen met medestudenten en studenten van andere opleidingen werkt aan bijvoorbeeld een evenement, tv-programma of magazine. Wanneer je de opleiding met succes afrondt, ben je breed inzetbaar binnen de vijf deelgebieden van de media. Je hebt dan ook een goede kans een baan te vinden in dit dynamische werkveld, bijvoorbeeld bij een reclame- en communicatiebureau, vormgeefstudio, webdesignbureau, multimediabedrijf, AV-productiebedrijf, uitgeverij of drukkerij. Het is een misverstand dat de rol van mediamanager als leidinggevend wordt gekenmerkt. De mediamanager verricht eerder als runner ondersteunde en organiserende taken binnen een organisatie.
De opleiding
De opleiding Mediamanager is een veelzijdige opleiding. Je krijgt door een breed scala aan opdrachten een compleet beeld van de beroepspraktijk. Hoe het is in deze praktijk kun je tijdens het tweede leerjaar ervaren door een periode stage te gaan lopen bij een bedrijf. Je kunt je kennis verder uitbreiden door het volgen van keuzedelen. Dit kan op het gebied van mediaproductie en/of management.
De opleiding is verdeeld in vijf fasen. In de eerste fase in het eerste leerjaar oriënteer je je op het vakgebied. Halverwege het eerste jaar start de tweede fase, de basistraining voor je opleiding. In de derde fase, in het begin van het tweede leerjaar, verdiep je je verder in het vakgebied. In leerjaar 3 loop je het grootste deel van het schooljaar stage, dit is de vierde fase van je opleiding. Je rondt je studie af in de vijfde fase met het eindexamen.
Een greep uit de lesopdrachten: collegetours organiseren met gasten uit de verschillende mediasectoren, je eigen magazine en radioprogramma maken, een schoolevenement organiseren, productieleider zijn bij een korte speelfilm en een game in de markt zetten. Kortom: de rol van Mediamanager wordt breed getraind binnen de verschillende mediasectoren.
Beroepshouding
Van de toekomstige Mediamanager wordt verwacht dat hij stressbestendig, flexibel en leergierig is. Goede communicatieve eigenschappen zijn noodzakelijk, gezien alle partijen waar hij contact mee heeft. Hij is een teamspeler, die met de betrokken medewerkers de gewenste resultaten weet te boeken. Klantgerichtheid en kostenbewust werken zijn hierbij eveneens van belang. Ook moet hij op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de mediabranche.
In het kort: wat ga je leren?
• Kennis vergaren over productieprocessen in de sectoren Game, AV, Print, Web en Evenementen.
• Crossmediaal te werk gaan met veel verschillende opdrachten
• Organiserende en ondersteunen taken verrichten
Toekomstperspectief
Werken of doorstuderen?
Na de opleiding Mediamanager kun je aan de slag binnen een AV-productiebedrijf, de reclamebranche, een multimediabedrijf, designbureau of evenementenbureau. Ook zijn er diverse doorstroommogelijkheden naar het hbo. Een voorbeeld hiervan is de opleiding Media en Entertainment Management.
Toelatingseisen
Minimaal vmbo-kb met economie.
Vul hieronder jouw gegevens in.
Mediacollege Amsterdam (Ma) is een vakschool voor de media. Kies je voor Ma, dan kom je op een praktijkgerichte opleiding. Ma biedt creatieve, technische, interactieve, management- en productieopleidingen op mbo-niveau. Je wordt voorbereid op een baan in de media. Je...